Goede Voornemens?! Zo houd je ze vol!

Dé voedingsdeskundige in Leiden of Digitaal

Goede Voornemens?! Zo houd je ze vol!

 

De eerste week van januari zit er op. De meeste onder ons hebben goede voornemens gemaakt voor het nieuwe jaar. Waarschijnlijk heb je minstens één goed voornemen. Voor de meeste onder ons heeft dat met onze gezondheid te maken. Op nummer 1 staat vaak afvallen. Meer sporten en gezond(er) leven, scoren ook hoog.

Het nadeel van goede voornemens in januari is dat we snel opgeven. Eind december maken we snel in ons hoofd een lijstje van goede voornemens, en hoe snel we ze maken, zo snel worden ze weer overboord gegooid. Vaak nog voordat de maand voorbij is. Maar dat gaan we dit jaar dus even niet doen. Dit jaar gaan we slagen!

Tips om je goede voornemens wél vol te houden:

Realistisch doel

De belangrijkste: stel een realistisch doel. Dat is niet “binnen een maand 10 kilo afvallen”. Maar wel “twee tot 3 kilo in een maand”. We gaan niet crashen, nee we gaan een gezond eet en leefpatroon aanleren. Het niet behalen van je doel zorgt vaak voor een negatieve stemming, waardoor je gedemotiveerd raakt. Je gooit de handdoek in de ring. Het lukt me toch niet! Wanneer je een realistisch doel kiest, wat niet gedoemd is om te mislukken en je wel je doel haalt zorgt dit voor voldoening. Zo heb je positieve energie voor je volgende doel op je agenda!

 

Make it SMART

Specifiek – Meetbaar – Acceptabel – Realistisch – Tijdsgebonden

Zijn de eisen aan je goede voornemen. Ik wil meer sporten, is niet SMART. Ik wil twee keer per week gaan sporten is wél SMART.

Keuzes

Kies het belangrijkste voornemen eerst. Je wil natuurlijk niet teveel hooi op je vork nemen. Dat maakt de kans op slagen wel erg klein! Begin bijvoorbeeld een maand of twee later met je volgende goede voornemen. Goede voornemens zijn heus niet alleen voor de maand januari!

Tijd

Bij de make it SMART methode denk je aan een tijdslijn die realistisch is. Je wil niet op 1 maand 10 kilo afvallen. Nee, dat is echt niet realistisch. Denk op de langere termijn. Geef jezelf de kans om te slagen. Om die 10 kilo te verliezen, mag je er echt wel een jaar over doen. Denk niet aan een Quick fix maar ga voor een blijvende aanpassing. Daarom gebruik ik vaak de term; nooit meer op dieet! Je gaat niet op dieet, je past je leefstijl aan. NOT A DIET IT’S A LIFESTYLE.

Sharing is caring

Deel je goede voornemen met anderen. Zo kunnen je vrienden en familie je steunen. Wil je afvallen? Vraag hen dan je geen ongezonde dingen aan te bieden. Zoek een buddy en doe het samen. Dit kan goed werken voor afvallen maar ook voor het sporten. Samen is alles veel makkelijker!

Lekker eten is niet saai

Als je wilt afvallen, zorg dan dat je lekker blijft eten. Ga jezelf niet uithongeren! Dat is echt nergens voor nodig. Ik beloof je dat gezond eten niet saai hoeft te zijn! Sterker nog: gezond eten is vaak lekkerder dan ongezond voedsel!  Er zijn genoeg ‘skinny’ recepten te vinden die onwijs lekker zijn.

 

Wil je gezonder leven en/of afvallen? En wil je toch meer handvatten om je goede voornemen te laten slagen? Heb je zelf niet genoeg kennis om je doel te behalen? Dan help ik jou graag verder!

Meld je via onderstaande link aan voor een gratis telefonische kennismaking.

https://calendly.com/puraleiden

Samen jouw goede voornemens waarmaken!
Liefs

Stephanie

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *